dinsdag 10 maart 2009

Dutch Vintage: Een Seventies C&A Bellbottom

Soms kom ik vintage items tegen die spontaan een glimlachje op mijn gezicht toveren. Deze seventies bell bottom jeans van C&A is hier een leuk voorbeeld van.
Ik vind deze jeans echt geweldig; het doet me nl. erg denken aan mijn moeders oude fotoalbums waar talloze kiekjes van een jongedame in bell bottoms en wedge heels te zien zijn :)
Helaas is het een mini maatje (34) en dus zal ik er never niet in passen.



Het leek mij leuk om hier even een klein stukje over te schrijven, aangezien dit bedrijf een rijkere en oudere geschiedenis heeft dan de meesten van ons gewaar zijn.


De oprichters Clemens & August Brenninkmijer, waren twee broers van Duitse komaf die in 1841 een opslag voor textiel opende in Sneek. Daar sloegen ze hun voorraad linnen op, zodoende de logistieke kant van hun handel efficiënter uit te kunnen voeren.
Het eerste C&A filiaal werd geopend in 1816 en was een groot succes omdat dit de eerste confectiezaak van die tijd was. Dit wil zeggen dat ze kant en klare kledingstukken leverden in verschillende maten.
In 1910 waren er al 10 C&A filialen in heel Nederland, hetgeen het groeiende succes van de onderneming onderstreept. Reden genoeg om zich op het buitenland te richten en dus werden er in Duitsland(1911) en Engeland(1922) ook filialen geopend. Pas in 1963 vestigde C&A zich in buurland België. In 2006 was C&A vertegenwoordigd in 16 Europese landen. Bron www.c-en-a.nl



Een maf filmpje van een jaren 80 C&A reclame met Johnny Kraaijkamp en Rijk de Gooijer.

1 opmerking:

Bella Fleur zei

hihi grappig, ook leuk om eens een post over te doen. C&A heeft echt te gekke jaren 70 vintage jurkjes die ik regelmatig tegenkom:)