zondag 2 maart 2008

Chanel No. 5




Als liefhebber van vintage moet je bijna wel houden van alles van uit handen kwam van de fantastische en buitengewone Gabrielle ‘Coco’ Chanel. Chanel. No. 5 is één van die projecten waaruit blijkt dat zij meer was dan een slimme zakenvrouw. Ze had veel visie en was enorm innovatief. Zeker de moeite waard om eens een stukje te posten over de geschiedenis van dit mooie flesje.

Het parfum Chanel No. 5 werd in opdracht van de Franse modeontwerpster Gabrielle 'Coco' Chanel gecreëerd door laborant Ernest Beaux. De legende wil dat er verschillende parfums waren gemaakt, en dat Coco zonder aarzelen het vijfde staal uitkoos als eerste geur van het modehuis.

De geur bestaat onder andere uit ylang ylang, oranjebloesem, jasmijn en roos uit Grasse, sandelhout, vetiver, muskus en vanille. Het distilleer proces van jasmijn is en was erg duur. Chanel wilde het duurste parfum ter wereld maken en mede daarom is Jasmijn een belangrijk ingrediënt in No. 5.

Chanel No. 5 was het eerste grote parfum waarin op grote schaal gebruik werd gemaakt van aldehyden als geurstof. Voor aldehyden moesten dames enorm veel van een geur opdoen voordat ze de deur uitgingen of het gedurende de avond opnieuw aanbrengen omdat het niet lang genoeg bleef zitten. "I want to give women an artificial perfume," said Chanel. "Yes, I really do mean artificial, like a dress, something that has been made. I don't want any rose or lily of the valley, I want a perfume that is a composition."

In mei 1921 werd het parfum voor het eerst op de markt gebracht. Eerst gaf Chanel het aan goede vrienden en aan klanten in haar winkel. Ook haar paskamers werden met de lucht besprenkeld. De wereldwijde verspreiding gebeurde door de industriëlen Pierre en Paul Wertheimer. Samen richtten ze in 1924 de Société de parfums Chanel op. Tegenwoordig is het huis nog steeds in handen van de familie Wertheimer.

No. 5 is nog steeds het meest verkochte parfum ter wereld. Bekende fans zijn o.a. Andy Warhol en Marilyn Monroe, die ooit beweerde dat ze in bed niets anders droeg dan Chanel No. 5. In 2003 maakte regisseur Baz Luhrmann een twee minuten durende reclamespot voor het parfum. De Australische actrice Nicole Kidman werd het gezicht van de glamoureuze revival. De reclamespot werd de duurste die ooit is gemaakt en wordt sinds eind 2004 vertoond op televisie en in bioscopen.

De verpakking van No. 5 is mede verantwoordelijk voor het grote succes. Die bestaat uit een eenvoudige, vierkante flacon. De verpakking zorgt ervoor dat de aandacht op het parfum gevestigd blijft en wordt gezien, en beschreven, als tijdloos, authentiek, hedendaags en modern tegelijkertijd.

Oh zo prachtig!

1 opmerking:

marjolein tuasela zei

Hoi,

Hou je ook zo van Vintage. Ik ben zojuist een blog gestart. Net weer even anders als jij:
http://vintagelein.blogspot.com

Groetjes Marjolein