zaterdag 21 februari 2009

“The Fitness Craze”






Het internet in mijn winkel was deze week niet stabiel daarom kon ik veel schrijven. Met mijn vintage boeken in de hand ben ik aan de slag gegaan en met als resultaat dat ik wat posts heb voorbereid...en dat werd hoog tijd:)
Ik dacht dat het leuk zou zijn om wat minder bekende perioden en ontwerpers te behandelen. Een grappige periode was eind jaren 70 en begin jaren 80. Deze periode staat bekend als de “fitness craze”. Aerobis, joggen en andere sportieve aktiviteiten waren aan de orde van de dag. Een strak getraind lichaam was niet alleen de voorkeur maar de norm.
De mode richtte zich op dit model vrouw, met strakke jurkjes gemaakt van lycra, spandex en andere rekbare stoffen. Belangrijke ontwerpers uit deze periode zijn Norma Kamali, Azzedine Alaia en Patrick Kelly.
Azzedine werd ook wel de “King of Cling” genoemd. “The base of all beauty is the body” is een uitspraak van hem. Zijn kledinjg was dan ook strak, strak en nog eens strak. De jaren 80 begint pas net interessant te worden voor vintage verzamelaars. Toch zijn Alaia’s ontwerpen al een tijdje erg populair bij de collectors. Goede verzamelstukken zijn capuchon jurkjes, ‘fishtail’ jurken en strakke bij elkaar passende outfits zoals bijvoorbeeld een legging een jurkje en een jasje.

Geen opmerkingen: