zaterdag 21 februari 2009

Vintage herkenning part I: Emilio Pucci fabrics

Bij de inkoop voor mijn winkel en webwinkel kom ik vaak Emilio Pucci 'look a like' jurkjes tegen alleen dan vaak gemaakt van polyester of andere synthetische stoffen. Dit zijn vaak populaire items in mijn winkel. Waar de inspiratie voor deze jurkjes vandaan komt is van de Italiaanse ontwerper Emilio Pucci die sinds de jaren 60 bij de grote namen in de mode wereld hoort.
Zijn eerste jurkjes verkocht hij in een boutique die hij in de jaren 50 al had geopend op het eiland van Capri in Italie. De patronen van deze jurkjes waren vaak wat eenvoudiger dan de latere patronen.
Waar ik naartoe wil zijn de kenmerken van een echte Pucci jurk. Het meest herkenbare in een jurk van Pucci is natuurlijk in de eerste instantie de herkenbare patronen. Echter de echte Pucci jurken zijn gesigneerd met de naam “Emilio” ingeweven in de stof. Let wel op want er zijn imitators die hun eigen merknaam op de stof hebben gezet.
Echte Pucci’s zijn gemaakt van zijde of van een zijde-jersey combinatie, maar veel van de jaren 60 en 70 modellen zijn gemaakt van “Emilioform”, een speciaal door Pucci ontwikkelde stof, gebasseerd op een mix van Jersey en synthetische “Helauca”. Deze stof was rekbaar en speciaal gemaakt om om het lichaam in vorm te blijven zitten.
Voor veel liefhebbers is een echte Pucci jurk die vaak vanaf 500 dollar worden aangeboden op diverse sites financieel niet haalbaar en dan biedt een goed knock-off toch weer de perfecte uitkomst:)





1 opmerking:

Chanel zei

Pucci is inderdaad Ab Fabulous! Ik heb toevallig 2 dagen geleden een jurkje besteld in Pucci stijl. En circa een maand geleden wist ik ook een keigave Mod Pucci zonnebril op de kop te tikken. Maar heb uiteindelijk toch besloten dat het totaal niet bij me past. Wist eigenlijk wel hoor; ik heb een breed gezichtje en die grote "bugg eyes" zijn dus écht niet aan mij besteed. Just goes to show...

Heb je mijn email trouwens wel ontvangen?