donderdag 23 oktober 2008

Tapdansen-Vintage Entertainement


Hoi, Ik ben Chanel van www.venividivintage.com en vind het erg leuk dat ik voortaan mijn bijdrage aan de VINTAGE NL blog kan leveren.

Ik ben van kinds af aan gek op de oude celluloid films, musicals en andere vormen van vintage entertainment. Vooral filmjes van tapdansers brengen mij automagisch in een vrolijke stemming.
Mijn grootvader had zelfgemaakte tapdans schoentjes, waaronder hij oude coca cola dopjes had bevestigd en mocht dan graag een dansje doen. Als kind probeerde ik het vaak zelf ook te doen en had daar dan de grootste lol in.

Onlangs bekeek ik met mijn oudste zoon (8) dus zo'n filmfragment van Dorothy Dandridge en 2 dansers. Hij vind het ook geweldig mooi en stelde mij vervolgens de vraag: "Wie heeft het tapdansen bedacht?"

Tapdansen (ook wel jazzdansen genoemd) was omstreeks 1920-30 een phenomeen in New York. Het vertegenwoordigde een mengeling van Afrikaanse Shuffle en het Schotse/Ierse/Britse step dansen. De Afrikaanse muziek en de Ierse jig hebben hierbij de meeste invloed uitgeoefend.
Tot ca 1955 was het de belangrijkste showdans op Broadway en werd het ook op televisie en in diverse films gespot. Het is een een veelal geimproviseerde dans die vaak begeleid werd door muziek. Maar de muziek kan ook gemaakt worden puur met de klanken van de taps.

Ook even lekker genieten van good ol' fashioned entertainment? Bekijk hier het filmpje "Chattanooga Choo Choo" met Dorothy Dandridge in het wereldberoemde Glenn Miller Orchestra. Enjoy!

Geen opmerkingen: