zondag 16 november 2008

My Betty Boop

Betty Boop verscheen voor het eerst op 9 augustus 1930 in een talkartoon genaamd Dizzy Dishes, geproduceerd door Max Fleischer en uitgegeven door Paramount Productions. Betty-Boop-A-Doop is gebaseerd op zangeres Helen Kane (I wanna be loved by you) en de actrice Clara Bow. Beide dames waren zeer beroemd in 1920 en werkzaam voor Paramount Pictures. Helen Kane, wiens carriere in 1934 ten einde liep, heeft een rechtzaak aangespannen tegen Paramount voor het exploiteren van de opzettelijk gemaakte karikatuur van haar persoon waar ze een oneerlijke competitie mee moest aangaan.
Helen verloor deze zaak omdat er gesteld werd dat Betty Boop ook heel erg op Clara Bow leek en zij dus niet het alleenrecht op die verschijning had. Ook de claim dat Betty's zangtalent en stijl van Helen afgeleid waren, werd op dergelijke wijze van tafel geveegd. Betty Boop was en is nog steeds een winstgevende trademark van Paramount.

Helen Kane


Clara Bow

Zelf ben ik een aantal jaren geleden begonnen met het verzamelen van, jawel, Betty Boop items. Inmiddels is mijn collectie aardig aan het groeien. Mijn favorieten heb ik even snel op de foto gezet: Een kop en schotel, een mobieltjes houder en een snoepblik. Ik verzamel overigens alleen films en bruikbare spulletjes die ik ook met veel plezier benut.

Geen opmerkingen: